RZĄDOWY PROGRAM „AKTYWNA TABLICA”
W roku szkolnym 2024/2025 Szkoła Podstawowa Nr 1 im. Marii Konopnickiej w Lesznie uzyskała wsparcie finansowe w ramach rządowego programu rozwijania szkolnej infrastruktury oraz kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnych na lata 2020-2024 – „Aktywna tablica”.
Dyrektor Szkoły Pani Kinga Karaś wnioskowała o zakup:
- Mobilny dywan interaktywny,
- Komputer All in One wraz z oprogramowaniem do wsparcia pracy logopedów, psychologa i pedagoga szkolnego;
- Laptopa wraz z oprogramowaniem do wsparcia pracy logopedów, psychologa i pedagoga szkolnego.
Wysokość wsparcia finansowego dla szkoły z przeznaczeniem na zakup pomocy dydaktycznych wyniosła 43750 złotych, a organ prowadzący zgodnie z rozporządzeniem zapewnił wkład własny w wysokości 20%.
Celem głównym Programu jest umożliwienie wykorzystywania w procesie dydaktycznym nowoczesnych pomocy dydaktycznych, podniesienie kompetencji uczniów i nauczycieli przez zmianę sposobu myślenia o możliwościach wykorzystania nowych technologii, umożliwienie szerokiego wykorzystania TIK i doprowadzenie do upowszechnienia interaktywnych metod pracy na zajęciach edukacyjnych.
Do szczegółowych celów programu „Aktywna tablica” należy:
- rozwijanie kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli, w szczególności w zakresie posługiwania się TIK w procesie kształcenia lub uczenia się;
- kształtowanie kompetencji społecznych i twórczych uczniów, w tym pracy zespołowej;
- rozwój postaw kreatywności, przedsiębiorczości uczniów i nauczycieli;
- wspieranie innowacyjnych metod pracy;
- wykorzystanie w praktyce szkolnej zastosowań w różnych konfiguracjach pomocy dydaktycznych do realizacji programów nauczania z wykorzystaniem TIK.
Wraz ze złożeniem wniosku o udział w Programie, szkoła zobowiązuje się do zrealizowania następujących zadań:
- uczestniczenia przez przynajmniej jednego nauczyciela szkoły w konferencjach i szkoleniach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu;
- stosujących TIK w nauczaniu, w tym:
- udziale w co najmniej 3 spotkaniach organizowanych w ramach międzyszkolnych sieci współpracy nauczycieli,
- zorganizowaniu w szkole, w ramach uczestnictwa w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, co najmniej dwóch lekcji otwartych z wykorzystaniem TIK w nauczaniu,
- dzieleniu się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami przez udostępnianie w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli, w szczególności opracowanych scenariuszy zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem TIK, przykładów dobrych praktyk;
- wyznaczenie szkolnego e-koordynatora (którego zadaniem jest koordynacja działań w zakresie stosowania TIK w szkole) oraz powołanie nauczycielskiego zespołu samokształceniowego, który wspiera dyrektora i nauczycieli w zorganizowaniu pracy szkoły z wykorzystaniem TIK;
- wykorzystywania TIK na zajęciach edukacyjnych, w liczbie co najmniej 5 godzin zajęć edukacyjnych średnio w każdym tygodniu nauki w każdym roku szkolnym realizacji Programu począwszy od dnia zainstalowania i uruchomienia pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach Programu;
- przedstawienia dla potrzeb organu prowadzącego sprawozdania z realizacji zadań wynikających z udziału w Programie, obejmującego zadania z pkt 1-4 oraz:
-
- ocenę wpływu stosowania TIK w szkole na zaangażowanie nauczycieli w proces nauczania i uczniów w proces uczenia się,
- charakterystykę problemów i barier w realizacji Programu;
E-koordynator programu: Pan Mateusz Kalitka
SZKOLNY E-KOORDYNATOR I NAUCZYCIELSKIE ZESPOŁY SAMOKSZTAŁCENIOWE
Decyzją Dyrektora Szkoły na e-koordynatora programu „Aktywna tablica” w Szkole Podstawowej
Nr 1 im. Marii Konopnickiej w Lesznie wyznaczony został Pan Mateusz Kalitka. Do zadań e-koordynatora należy opracowanie harmonogramu oraz koordynacja działań w zakresie stosowania TIK w szkole.Nauczycielski zespół samokształceniowy:
Pani Alina Talaga
Pani Ernestyna Przygoda
Pani Jolanta Klimkowska
Pani Anna Dratwińska
Pani Beata Kamieniarz
Cele i zadania powołanego zespołu samokształceniowego:
1. Uczestnictwo w międzyszkolnej sieci współpracy nauczycieli stosujących TIK w nauczaniu;
2. Organizacja lekcji z wykorzystaniem narzędzi TIK w nauczaniu i udostępnianie scenariuszy;
3. Dzielenie się przyjętymi rozwiązaniami i doświadczeniami z innymi nauczycielami;
4. Prowadzenie zajęć otwartych z wykorzystaniem TIK;
5. Uczestniczenie w szkoleniach i konferencjach z zakresu stosowania TIK w nauczaniu;
6.Wsparcie Dyrektora oraz pozostałych nauczycieli w zorganizowaniu pracy szkoły z wykorzystaniem narzędzi TIK;
7. Przedstawienie sprawozdania z realizacji zadań wynikających z udziału w Programie.PLAN I HARMONOGRAM PRACY PROGRAMU „AKTYWNA TABLICA”
L.P.
Działania
Termin
Osoby odpowiedzialne
1
Powołanie zespołu i wyznaczenie koordynatora programu
Październik 2024
Dyrektor szkoły
2
Przygotowanie planu pracy
Październik 2024
E- koordynator
3
Przeprowadzenie zaplanowanych działań
Zgodnie z planem
Koordynator, zespół nauczycieli
4
Stworzenie zakładki na internetowej stronie szkoły i zamieszczanie informacji o realizacji programu
Na bieżąco
E - koordynator
5
Ocena realizacji zaplanowanych zadań
czerwiec
E- koordynator
MIĘDZYSZKOLNA SIEĆ WSPÓŁPRACY
Głównym celem międzyszkolnej sieci współpracy jest wymiana doświadczeń i dzielenie się dobrymi praktykami w zakresie wykorzystywania TIK podczas zajęć lekcyjnych.
W ramach „Aktywnej Tablicy” współpracujemy ze:
Szkołą Podstawową nr 5 w Lesznie
Szkołą Podstawową nr 10 w Lesznie